W ikonografii mo\u017cemy spotka\u0107 t\u0119 posta\u0107 jako pustelnika siedz\u0105cego przed grot\u0105, b\u0142ogos\u0142awi\u0105cego i karmi\u0105cego zwierz\u0119ta lub te\u017c zmuszaj\u0105cego wilka do oddania kobiecie porwanej \u015bwini; podobno na polecenie \u015bwi\u0119tego wilk odda\u0142 kobiecie, co zabra\u0142. Legenda m\u00f3wi, \u017ce drapie\u017cnik wr\u00f3ci\u0142 potem do \u015bwi\u0119tego B\u0142a\u017ceja, kt\u00f3ry da\u0142 mu w nagrod\u0119 \u015bwie\u017cego mleka.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Wed\u0142ug istniej\u0105cych \u017ar\u00f3de\u0142 przyszed\u0142 on na \u015bwiat w Cezarei Kapadockiej, na terenie obecnej Turcji. Odebra\u0142 wykszta\u0142cenie Zyska\u0142 ogromn\u0105 popularno\u015b\u0107 w\u015br\u00f3d ludu, kt\u00f3ry widzia\u0142 w nim opiekuna zwierz\u0105t domowych i patrona od chor\u00f3b gard\u0142a i krwotok\u00f3w. Jako swego patrona obrali go gr\u0119plarze i kamieniarze. Tradycj\u0105 sta\u0142o si\u0119 \u015bwi\u0119cenie na \u015awi\u0119tego B\u0142a\u017ceja chleba, wina, wody i owoc\u00f3w (g\u0142\u00f3wnie jab\u0142ek), u\u017cywanych p\u00f3\u017aniej w chorobach gard\u0142a. Takie jab\u0142ko podawano te\u017c byd\u0142u, przy zad\u0142awieniu si\u0119. Po\u015bwi\u0119cano r\u00f3wnie\u017c ma\u0142e \u015bwiece, zwane \u201eb\u0142a\u017cejkami\u201d, kt\u00f3rymi w potrzebie dotykano chore gard\u0142o.<\/p>\n\n\n\n Niegdy\u015b w Anglii by\u0142 zwyczaj, \u017ce 3 lutego na \u015awi\u0119tego B\u0142a\u017ceja, rozpalano wielkie ogniska na wzg\u00f3rzach. Pono\u0107 na widok ognia wszystkie zwierz\u0119ta wychodzi\u0142y ze swoich nor i gniazd i my\u015bla\u0142y z mi\u0142o\u015bci\u0105 o drogim \u015bwi\u0119tym, kt\u00f3ry niegdy\u015b by\u0142 tak dobry dla ich przodk\u00f3w zamieszkuj\u0105cych lasy. Atrybutami \u015bwi\u0119tego B\u0142a\u017ceja s\u0105 jele\u0144, pastora\u0142, ptaki z po\u017cywieniem w dziobie i dwie skrzy\u017cowane \u015bwiece.<\/p>\n\n\n\n <\/p>\n\n\n\n \u0179r\u00f3d\u0142o: E. Marsza\u0142ek,\u00a0Le\u015bnymi \u015bcie\u017ckami \u015bwi\u0119tych pa\u0144skich<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W ikonografii mo\u017cemy spotka\u0107 t\u0119 posta\u0107 jako pustelnika siedz\u0105cego przed grot\u0105, b\u0142ogos\u0142awi\u0105cego i karmi\u0105cego zwierz\u0119ta lub te\u017c zmuszaj\u0105cego wilka do oddania kobiecie porwanej \u015bwini; podobno na polecenie \u015bwi\u0119tego wilk odda\u0142 […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":7091,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":""},"categories":[17],"tags":[302],"yoast_head":"\n
medyczne, ale jako medyk pracowa\u0142 bardzo kr\u00f3tko. Porzuciwszy sw\u00f3j zaw\u00f3d uda\u0142 si\u0119 na pustyni\u0119 dla modlitwy i umartwienia.
Wkr\u00f3tce zosta\u0142 wybrany biskupem Sebasty w Armenii (obecnie Sivas w Turcji). W tym czasie na Wschodzie panowa\u0142 cesarz Liciniusz (306\u2013323), krwawo zwalczaj\u0105cy chrze\u015bcija\u0144stwo. B\u0142a\u017cej schroni\u0142 si\u0119 w\u00f3wczas w pieczarze g\u00f3rskiej i z niej kierowa\u0142 swoj\u0105 diecezj\u0105. Zdradzony i aresztowany, nie wyrzek\u0142 si\u0119 wiary i dzia\u0142a\u0142 dalej jako uzdrowiciel wsp\u00f3\u0142wi\u0119\u017ani\u00f3w. Tu mia\u0142o miejsce s\u0142ynne uzdrowienie ch\u0142opca d\u0142awi\u0105cego si\u0119 rybi\u0105 o\u015bci\u0105.<\/p>\n\n\n\n